pátek 5. října 2012

Opravdu víme, co jíme?

Poslední dobou se nestačím divit, co výrobci a prodejci jídla jsou schopni vymyslet. Možná by se měli vymyslet ceny za nejlepší oklamaní zákazníků.

Co mě ale skutečně donutilo napsat tento článek, bylo zveřejnění hodnocení dtestu, kdy se jednalo o olivové oleje. Patřím mezi příznivkyně těchto druhů olejů, asi jako většina lidí zajímající se o zdravou výživu. Naivně jsem si myslela, že když si koupím půl litru olivového oleje za 150, jak si nedopřávám, ale bohužel ještě si do těla liji jedy. Také se vyvrátil mýtus, že co je drahé je kvalitní. Jinak nebudu lhát, toto testování mě celkem zvedlo ze židle.

Co se v testu zjistilo:

  • V 15 ze 17 olejů byly nalezeny zbytky pesticidů. Co to vlastně ty pesticidy jsou a jak působí na naše tělo? Pesticidy jsou chemické prostředky k ničení plevelu, hmyzu či hub a plísní.  Dočetla jsem se také, že pesticidy můžou za to, že v krajině ubylo hmyzu, divokých rostlin a také ptáků. V nemalé míře se dnes vyskytují i v ovoci a zelenině. A právě jídlem se do lidského těla dostává nejvíce těchto jedovatých látek, které mohou narušovat účinky lidských hormonů a vývoj malých dětí v matčině těle. Pořád je ale lepší vzít si mrkev či jablko s trochou pesticidu než colu s párkem. (Více o pesticidech, jejich vlivech na tělo a životní ochranu zde). 
  • V 9 byl objeven nervový jed chlorpyrifos.
  • Ve 3 byl přítomen DDT - přípravek proti škodlivému hmyzu, který je už 40 let v evropském zemědělství zakázán. Z toho byli dva bio oleje. Jedná se o tyto:

Podrobnější informace naleznete na stránkách dtestu.

Shodou okolností jsem si dnes doma otevřela sušené meruňky, které vážně půvabně nevoněly, ale našla jsem tam jednu trochu špatnou. Takže selským rozumem jsem ji vyhodila, ostatní omyla teplou vodou a vrátila s klidem do skříně. Čeho jsem si ale dnes na seznamu nevšimla? Inspekce pranýřuje páchnoucí meruňky, rozbředlé okurky a plesnivé piškoty. "Na vnitřní ploše sáčku byli zjištěny drobní živí škůdci. Výrobek vykazoval zápach po kvašení." Tyto potraviny jsou prý nebezpečné. Ou meruňky letěly do koše.
Článek si můžete přečíst tady.

Popravdě k tomu už nemám co říct. Vím, že se veškeré škodlivé potraviny nedají objevit, kontrolovat každou potravinu se přeci nedá, ale nepřipadá vám to za poslední dobu nějak časté? Nebo že by se poslední dobou začalo dělat více výzkumů, které potraviny odhalují? Kde si  myslíte, že je chyba a objevili jste nějakou závadnou potravinu také?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Okomentujte, každý komentář udělá radost :)